Kunskap handlar om innehåll och pedagogik inte kosmetiska reformer.

"Kunskapsskolan står på spel" skriver PJ Anders Linder på ledarplats i SvD.
Men snälla PJ Anders Linder nu är Du allt ute och cyklar. Ett riktigt lågvattenmärke och en klart profolkpartistiskt inlägg utan förankring i den verklighet som är skolans.

Enligt PJ Anders Linder hänger skolans kunskapsförmedlande roll på läxor, betyg och ordningsregler  med tillägget att vissa elever inte behöver grundläggande kunskaper i engelska, matematik och svenska. Kunskaper som arbetsgivarna efterfrågar hos alla anställda. PJ Anders Linder visar utomordentligt dålig insikt i skolans vardag och okunskap om vad som befrämjar kunskap. Kunskapsskolan är inte i första hand avhängigt kosmetiska reformer som nya betygssteg och ordningsregler.

Debatten om skolan måste fokuseras på innehåll och metodik.
  • Vilka kunskaper och färdigheter är viktiga för att ge Sverige en tätplats som kunskapsnation?
  • Vilka förmågor behövs för  att kunna bidra till samhällsutvecklingen och leva ett rikt och meningsfullt liv?
  • Hur stöttar man bäst alla elever så att de kan utvecklas maximalt och i egen takt?
  • Hur skapas lust till lärande?
  • Hur utvecklas bäst den pedagogiska kompetensen hos lärare som ska vara ledsagare åt unga människor  in i framtidens samhälle?
  • Vilka resurser måste ställas till lärarnas och skolans förfogande för att vi ska få den bästa av skolor?

Det är några av de frågor skoldebatten borde handla om.

Skolan är för viktig för att bli ett slagträd i blockpolitiken inför valet. Tidigare skolreformer har alltid varit noga med att skaffa ett brett parlamentariskt underlag för att hitta bästa framgångsväg och hålla längre än en valperiod.

Ett postscriptum

En professionell lärare har inga problem att motivera sina elever att läsa läxor, att visa hänsyn och inte uppträda störande. För det behövs inget reformpaket. Fler betygssteg i gymnasieskolan är däremot en välkommen nyordning. Dagens system med tre betygssteg  upplevs som orättvist av eleverna i gymnasieskolan då kunskapsskillnaderna på G och VG-nivå är alltför stora.
Skolan måste också  bli bättre på att upptäcka och förebygga mobbning.

Glöm inte att kunskap i första hand  handlar om innehåll och metod inte kosmetiska reformer!
Deinde scriptum


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
i

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback