Är Twitter en kanal för politisk kommunikation?

Är Twitter ett viktigt redskap för politiker? Svenska Dagbladet har kartlagt riksdagspartiernas användning av sociala medier och listar de som är aktiva.. 

 

”Riksdagens flitigaste användare av mikrobloggen Twitter finns bland Socialdemokraterna och Centerpartiet. Men få politiker förstår hur sociala medier fungerar och använder Facebook, bloggar och Twitter som traditionella megafoner inför valet – inte till dialog.

 

Årets valrörelse kommer mer än någon tidigare att utspela sig på internet. Svenska valstrategers nya ikon Barack Obama sägs ha väckt opinion och sänkt tröskeln för kontakten mellan politiker och väljare genom att använda sociala medier i sin presidentvalskampanj. Också stortings- valet i Norge i höstas påstås ha avgjorts med hjälp av Twitter, Facebook och Youtube (SvD)


För politiskt intresserade personer som deltar i kvittrandet på Twitter är politikers deltagande en tillgång. På Twitter kan man inte stanna i sin vanliga hemmastadda bubbla med likasinnade. Twitter öppnar vyerna och man måste reflektera över sina egna ställningstaganden. Twitter handlar ju inte heller endast om politiskt kommunikation utan om vardagliga ting som ger en mer allsidig bild av de man själv följer. Twitter skapar  möten mellan människor som annars aldrig skulle höra av varandra. Twitter handlar om relationer och fungerar dåligt som politisk megafon.

 

Det förutsätter att det inte finns andra bakom tangentbordet vilket snabbt oftast märks. Gudrun Schyman och Eva-Lena Johansson är föredömen, snabba, tydliga och med ett brett fält av följeslagare. Det har varit  ett rent nöje att följa exempelvis Eva-Lena och MaryXJ som står så långt ifrån varandra ideologiskt diskutera sjukförsäkringsreglerna.

 

Jag är  inte så övertygad om att Twitter och andra sociala medier kommer att ha någon större betydelse för valutgången i år. Hur många och vilka grupper är det som använder Twitter och dessutom följer politiker? Vem läser politiska bloggare som skrivs av icke likasinnade?  Däremot i kommande val  är det högst troligt att sociala medier bli ett viktigt vapen något som Claes Krantz utvecklar närmare.

Peter Andersson en av de mest aktiva bloggarna inom S har idag ett inlägg där han reflekterar över varför de sociala medierna är intressanta för politiker och politisk kommunikation och nämner bl a Piratpartiets framgångar och Obamakampanjens positiva erfarenheter.

 

 

Relaterat: SvD
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,, , , , ,   , i

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback