Nickedockor nytt varumärke?

Vilken kunskap gillas på Lunds universitet? En berättigad fråga efter universitetes beslut om att studenter i Lund inte får blogga om politik och religion.  Sydsvenskan, SvD och DN rapporterar om att    ett avtal studenterna skriver under förbinder de sig att undvika sådana kontroversiella ämnen.

Får studenterna inte reflektera över samhällsfrågor? Ska de sitta med gapande munnar och bara tugga i sig det som förmedlas på föreläsningar och  seminarier.?  Vad är det universitetet egentligen är rädda för? Att studenter ska tänka själva och kommunicera med andra och utveckla sitt kritiska tänkande?
Är det därför de ska  utrustas med munkavle?

Utan kritiskt tänkande inget kunskapande! Utan yttrandefrihet ingen demokrati!
Vill Lunds universitet spotta ut nickedockor som inte deltar i samhällsdebatten, som inte ställer obehagliga frågor och som ställer sig vid sidan av samhällsutvecklingen?

Att begränsa friheten   är inget bra varumärke för en institution som ska sätta kunskap i centrum.

I Sydsvenskan får vi veta att det gäller en liten grupp studenter som ska marknadsföra universitetet:
"Sedan november skriver tio studenter inom området service management i en blogg som drivs av institutionen.
– Jag kom på idén. Marknadsföringsgruppen för campus ville nå ut till nya studenter. Sociala medier ger användaren tillgång till en plats där all information är samlad. Hemsidor är lite passé. Ungdomar idag vill ha mer kött på benen om hur det verkligen är, säger Mathilda Brook Welin, en av studenterna som bloggar."
I det sammanhanget är det kanske mer berättigat att fråg vad som är politik och vad som inte är det. Går det att undvika politik?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Marcus

Det här är ju skandal. Vad blir nästa steg ?

2010-02-06 @ 21:05:58
URL: http://marcuslikvid.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback