Slå vakt om demokratin och allas lika värde!

Mörkrets krafter breder ut sig och jag blir rädd. I Schweiz har man i demokratisk ordning bestämt att grannarna inte får ha vilka torn eller tak de vill. I en folkomröstning sa majoriteten nej til minareter. Men var det verkligen taken på grannarnas hus, de där minareterna det handlade om?  Nej i botten ligger   rädslan för islam och der främmande som gett utslag i omröstningen.

Har schweizarna inga kyrkklockor som ljuder varje kvart? Jo naturligtvis. Varför störs de inte av det ljudet? Är det verkligen ljudet som är störande? Är det inte vad det symboliserar, böneutroparen som påminner om islam, de vänder sig emot.   Risken finns att det bakom förbudet mot minareter döljer sig en agenda av stigmatisering av en hel folkgrupp.

Främlingsrädslan som vill stänga ute bygger murar och skapar ännu mer rädsla och så småningom hat. Den man delar sin vardag med ser man som medmänniska och inte som fiende. Däri ligger faran att stänga ute.
Högerextrimismen breder ut sig i Europa och har genom förbudet av minareter stuckit upp hakan i Schweiz.  Demokratin kan med beslut som i Schweiz till slut avskaffa sig själv.
-Nyamko Sabuni: Obegripligt att vi inte inser och accepterar att muslimer är en del av Europa

Vi måste värna en värld, ett Europa ett Sverige med plats för alla där allas lika värde är en självklarhet. Vi måste slå vakt om demokratin och värna utbytet av tankar och idéer mellan världens alla människor.


Valet- Mikael Wiehe
"Ogräset växer och frodas Så slipa och vässa din kniv
Om du låter det spridasmed vinden över världen
Får du plikta för din tvekan med ditt liv
[...]
Vakna upp! Fatta mod!Börja se dej omkring!
Bli inte en av domsom bara står där se'n,
och säjer att, jag visste ingenting."
(text och musik P Seeger, översättning M Wiehe)

Bloggat: Jinge, Röda Malmö, Peter Andersson , Amanda Brihed , Kulturbloggen, och många fler
Media: SvD SvD2, SvD3, DN DN2 Dagen HD Sydsv Exp Exp2 AB, AB1,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: hmmm

För den som vill förkovra sig...



http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati#Islam

2009-11-30 @ 22:10:49
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/Demokrati
Postat av: annarkia

@illwill

Kommentarsreglerna!

2009-11-30 @ 22:21:37
Postat av: David

Kyrktorn är en del av vårt kulturarv, vår historia. Minareter inte det. Det är ingen mänsklig rättighet att bygga fula torn vart man vill. Dom kan fortfarande utöva sinn kvinnoförtryckande våldsreligion utan tornen.

2009-11-30 @ 22:21:38
Postat av: Mellan Östern medborgare

Jag är själv en fd. Mellan Östern medborgare, jag har flytt diktatur som islam har skapat. Muslimer och deras "rättigheter" har ingenting med vår samhälle att göra, deras värderingar är anti demokratiska.De ska respektera våra lagar, annars är de alla välkomna att flytta tillbaka. Jag menar allvar när jag säger till er alla européer att ni leker med elden!islam är ingen gosig religion. kolla Iran,Pakistan,Turkiet, Afghanistan,hela arabiska halvön, Palestina, syrien...listan är lång. Samtliga av dessa länder ligger långt nere i botten när det gäller demokrati.



Separera staten från religion, det har vi gjort en gång så låt oss inte falla i fällan och ge dessa fundamentalister legala rättigheter baserade på deras religion. Muslimer får hålla sig till sina befintliga moskéer, jag säger nej till fler sådana byggtroféer som byggs med saudiska fundamentalist pengar!



Jag rekommenderar dig att åka till Mellan Östern, ta en resa till Iran, se vad Islam har gjort med Persien!!

Postat av: Demokrat...

Just demokratin värnades i folkomröstningen i Schweiz...folkvalda politiker i Schweiz och övriga Europa bör ta resultatet som ett "wake-up call" från folket. Tabun att kritisera invandringen och nykulturen måste bort för att få en nyanserad debatt.



Att inte EN av våra dagstidningar våga låta dess läsare kommenterar bevisar att det är en utbredd censur av politisk korrekhet i Sverige. En liknande folkomröstning i Sverige skulle få samma resultat som den i Schweiz. Innan vi kan lösa problemen med invandring och det mångkulturella samhället måste vi inse att det är ett problem.



Vi har haft invandring större delen av 1900-talet; finländare, holländare, italienare, sydamerikaner, asiater etc. Underligt hur de har lyckats integrerats väl i det Svenska samhället men inte arabiska muslimer?

2009-11-30 @ 22:35:55
Postat av: annarkia

@Demokrat

Döm inte en folkgrupp efter några "rötäggs" agerande.

Jag har möter dagligen många ungdomar som tillhör olika religioner och ser ingen skillnad på dem. Fundamentalister finns i alla grupper.

Du stigmatiserar en hel befolkningsgrupp och i det här fallet finns ett ord för det: islamofobi.

2009-11-30 @ 22:50:21
Postat av: Anonym

@Niklas L

Kommentarsreglerna!

2009-11-30 @ 22:53:11
Postat av: annarkia

@Mellanöstern medborgare

Jag säger också nej till en fundamentalistisk islamistisk stat.

Minareterna handlar inte om att bygga en sådan stat utan om rätten att utöva sin religion precis på samma sätt som andra religiösa grupperingar.

För övrigt är ju knappast alla muslimer fundamentalister.

2009-11-30 @ 22:57:56
Postat av: Esteban

Frågan handlar inte om böneutrop, de är redan förbjudna pga. bullerlagstiftning.



Annarkia, hur ska man bemöta främlingsrädslan? Med diskussion, det är iallafall min tro. Men idag finns det ingen sådan diskussion. Den som till äventyrs ventilerar kritik/vädrar främlingsskräck får sig inte till livs en saklig diskussion utan hot, anklagelser, ilska, eller bara tystnad. Av någon anledning finns det en tro, både här i Sverige och på annat håll, att diskussion gynnar främlingsfientliga krafter. Det är precis tvärtom. I mörker och isolation så kan dessa krafter jäsa och växa. Med propaganda och kapande av legitima problem bryter de sig ut tills de blir ett riktigt problem. Tills det leder till minaretförbud.



Det som gör mig mest bedrövad är inte förbudet i sig, korkat som det är, utan kommentarerna från exempelvis Sabuni. Hon säger att det är för väl att Sverige har "filter" i vår demokrati som hindrar att sådant här nonsens kan ske här. Som om det var minaretförbudet som var problemet, inte att 57% av befolkningen har fastnat i klorna på främlingsfientliga. Med den logiken har vi väl inget problem i Sverige heller förrän Sverigedemokraterna blir ett stort riksdagsparti. Men finns det en enda människa som tycker att det är vettigare att ta debatten då i framtiden, hellre än att ta debatten nu när det är ett litet skitparti på marginalen?

2009-11-30 @ 22:57:58
Postat av: annarkia

@Esteban

Jag håller med men är rädd för att det inte räcker. Attityder sitter djupt och förändras inte så lätt med hjälp av ökad kunskap. Roten till främlingsrädslan är ofta utanförskap eller rädsla för att hamna utanför, otrygghet för vad som kan hända vid arbetslöshet och sjukdom ex. Vi behöver återerövra ett samhälle som ger grundtrygghet åt alla.

2009-11-30 @ 23:03:20
Postat av: Daniel

Kom tillbaka när vi kan åka till mellanöstern och bygga kristna kyrkor och få dessa kyrkors verksamheter finansierade genom arabiska bidrag.

2009-11-30 @ 23:04:14
Postat av: annarkia

@Daniel

Du är väl inte avundsjuk? Eller är det det Du är?

2009-11-30 @ 23:08:36
Postat av: Martin

Schweiz tillhör Schweizarna. De bestämmer i sitt land. De har slagit vakt om sin demokrati.



Demokrati = folkstyre

Demokrati != "mänskliga rättigheter"



Lär dig det.

2009-12-01 @ 00:09:07
Postat av: Esteban

Ja men om det inte räcker pga. andra sociala problem måste vi väl ändå göra något åt dessa? De sociala problemen blir knappast hjälpta av att diskussionen tystas ner, snarare tvärtom då redan utsatta människor ytterligare stigmatiseras i ett utanförskap som "rasister, "extremister", eller "dårar".



Självklart tar det tid att förändra attityder, men betänk att det redan finns många människor på den "andra sidan" som har tagit första steget för att starta en debatt. Allt vi behöver göra, för att göra en förbättring, är att ta debatten.

2009-12-01 @ 00:12:12
Postat av: annarkia

@esteban

Håller med att man måste göra både och!

2009-12-01 @ 00:35:06
Postat av: V

Håller med David.



2009-12-01 @ 00:44:34
Postat av: Henke

Säga vad man vill.. demokrati är majoritet!

Men e klart vi kör juh inte demokrati i sverige utan parlamentarisk demokrati.. folket får rösta på skitfrågor medans stora frågor som kanske har betydelse för hela landets religiösa/kulturella vägar helt styrs av staten.



Kanske inte alltid röstningar går vad man själv velat se.. men när majoriteten röstar för en sak i ett demokratiskt land och man smutskastar detta, då kanske man borde flytta till en diktatur på heltid o hoppas styret där passar ens egna tankar o värderingar om allt.

2009-12-01 @ 00:52:38
Postat av: annarkia

@Martin

det är ett faktum att en fungerande demokrati innehåller gränser för sin egen bestämmanderätt. Vissa beslut kan den bara inte godkänna-även om de fattas med demokratiska metoder. Rasism är en företeelse som den aldrig får acceptera. Det skulle strida mpt FNs deklaration om mänskliga rättigheter,Europakonventionen och här i Sverjge grundlagen. Demokrati handlar inte bara om beslutsform och statsskick utan också om dess innehåll . Demokrati förutsätter bl a tros- och åsiktsfrihet. Rättssäkerhet etc

2009-12-01 @ 01:03:29
Postat av: annarkia





@henke

Din demokratisyn är som Martins alltför snäv. Se @martin ovan. Demokrati som beslutsform och demokratins innehåll

eller ideal kan kollidera varför konventioner och grundlagar kommit till för att skydda de mänskliga rättigheterna.

Visst är folkomröstningen och resultatet helt i enlighet med demokrati som beslutsform . Det hindrar inte ett ifrågasättande om huruvida beslutet strider mot mr och kan ha en dold agenda. Islamofobin breder ut sig och skapar ofred för de som drabbas.

2009-12-01 @ 02:10:08
Postat av: Lilla a

Vet du hur mycket du kan äta av tex pepparkakor, mörk choklad m.m om du vill hålla dig till 200 kcal vilket är ca 1/9 av en kvinnans dagsintag? Det visste inte jag innan. Om du är nyfiken så får du gärna titta in hos mig på gladdagboken.se (under fliken 200kcal).



Glada hälsningar från



lilla a

2009-12-01 @ 09:19:24
URL: http://gladdagboken.se
Postat av: Tjalle

@anarkia !

Schweizarna har förmodligen sett diverse problem i diverse europeiska "multikulturella" länder, inte minst Sverige, och vill väl "stämma i bäcken" ?

(Nej visst ja, alla dessa problemen beror ju enbart på de rasistiska urinvånarna här ???)



Ditt svar ovan till Demokrat:

"Du stigmatiserar en hel befolkningsgrupp och i det här fallet finns ett ord för det: islamofobi."



Ja men snälla goa annarkia !

Är det inte denna befokningsgruppen som stigmatiserar sig själv ?

Genom att här vilja införa de "seder och bruk" som rådde i hemlandet och som kanske var grunden att man såg sig tvingad att fly ?

Litet harmlöst exempel:

Jag mötte häromåret Muna på en födelsedagsfest. Trots att vi var de första gästerna nekade hon att hälsa på mig och/eller att prata med mig.

Hon var nämligen shia-muslim och här har man stränga regler. Inte röra vid eller prata med "främmande män" !

Jag förstår att hon kan vilja (?) främja detta beteendet i sitt hemland. Men här ? Eller är jag därmed islamofob ?

Från lite krassare exempel avstår jag !



Varför finns det ingen islamsk demokrati ?

Frågan ställdes i min länstidning och en snällmänniska anmälde sig och hävdade att Indonesien låg bra till.

Indonesien ? Där sharian är införd i provinsen Aceh (from september är straffet för otrohet här stening !)

Det diskuteras att införa sharian I hela landet !



Kan du kanske nämna en islamsk demokrati ? Du får fråga publiken eller ringa någon !

2009-12-01 @ 15:06:25
Postat av: Crain

Tacka direktdemokratin!



I Sverige har vi demokrati men ingen frihet. Här väljer partierna vem vi ska rösta på. I Schweiz har de både demokrati och frihet.



Trots att medielandskapet ser likadant ut som i Sverige som domineras av liberaler med stort infytande på opponionsbildningen visar direktdemokratin att makten tillhör folket - inte medierna - inte politikerna!



Vi kan tycka vad vi vill om resultatet men vi måste respektera en form av demokrati som är överlägsen den svenska. Själv skulle jag ha röstat JA.



P.S Allas lika värde betyder inte att alla beteenden är lika värda D.S

2009-12-01 @ 15:26:46
Postat av: annarkia

@Crain

Debatten i Schweiz innan folkomröstningen var minst sagt hätsk och fördes av partierna med hjälp av medierna.

-Det var det schweiziska folkpartiet ett extremt högerparti som argumenterade för ett ja till förbud av minareter. Vad det gäller direktdemokratin i Schweiz ledde folkomröstningsinstitutet till att rösträtten för kvinnor inte infördes förrän 1971 på riksplanet, och dröjde ända till 1990 i kantonen, Appenzell.(källa Andrea Doria: http://babord.wordpress.com/2009/11/29/hogerextrem-politik-i-praktiken-del-3/)

2009-12-01 @ 17:54:39
Postat av: annarkia

@Tjalle

se Hur blev det så här: http://annarkia.blogg.se/2009/december/hur-blev-det-sa-har.html om att utgå från några exempel och sedan generaliser dvs tillskriva alla i samma grupp samma egenskaper eller beteenden.



2009-12-01 @ 18:51:06
Postat av: bloggare på icedaniel.se

Det var ju ett demokratiskt val, så vad är problemet ?

2009-12-01 @ 22:43:21
URL: http://www.icedaniel.se
Postat av: Joanna

@bloggare på

beslutet strider mot folkrätten

2009-12-01 @ 23:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback