Piratpartiet mästare i politisk kommunikation.

Piratpartiet mästare i politisk kommunikation. Det är en av förklaringarna till partiets framgång i EU-valet.
Partiet som utestängdes från TV-sända debatter och som stämplades som ett enfrågeparti var det parti som bäst lyckades mobilisera sina väljare. Debatten försigick  i helt andra forum än vad som är brukligt. Piratpartiet behärskar till fulla de sociala medierna och satsar på dialog med sina sympatisörer. Facebook-grupper, Twitter, bloggar och dagliga e-mail till medlemmar och aktivister skapade kommunikation  med gräsrötter , medlemmar, sympatisörer och meningsmotståndare. En dialog som skapade konsensus runt de frågor som är grunden för partiets framgång.

-"De svenska piraternas framgång ger vågor genom världen. Nu växer en global rörelse växer fram och piratpartier bildas i 30-talet länder. Privatlivets helgd hyllas, protester mot patent, urholkning av upphovsrätt och direkt demokrati blir frontfrågor.
Konflikt om  politiska fält i förändring när allt mer av livet levs på nätet. Hör amerikanska, tyska, svenska pirater och samtal om politik för IT-samhället."(Dagens konflikt i SR)

Piratpartiets idègrund har också spritt sig som en löpeld.
Det finns systerorganisationer  i 30 olika länder i nuläget.
Budskapet är kärnan i verksamheten och där har Piratpartiet satt fingret på frågor som de etablerade partierna missat eller snarare inte förstått. Internet är ingen sidoverksamhet utan en del av våra liv en del vårt samhälle. Internet är inget som flyter vid sidan av eller ovanför  utan är integrerad i våra dagliga aktiviteter. Vi kommunicerar, skaffar information, tar kontakt med myndigheter, jobbar och roar oss på Internet. Det är grunden till varför många av oss reagerade så starkt på en lag som FRA-lagen som gör intrång i vår privata sfär som aldrig förr.  Det är därför det vänder sig i magen på oss då talet om censur och utestängning från internet förs fram och legaliseras i form av datalagringsdirektiv och Telekompaket.

Datalagringdirektivet dröjer till efter sommaren då departemeneten är oense om vem som ska betala nätoperatörernas kostnad för att lagra uppgifter om vem som kommunicerar med vem, när och till vem och hur och när vi varit uppkopplade på internet. 200 miljoner är kostnaden och det är inte alltför långsökt att tro att det är vi som övervakas dvs konsumenterna som kommer att få stå för fiolerna.

Någon borgfred lär det inte bli mellan alliansen och Piratpartiet under Sveriges ordförandeskap i EU. Reinfeldt och Torstensson kommer inte ostört att kunna mangla igenom Telekompaketet utan tillägg 138.
Lars Ilshammar (historiker) skriver i Newsmill under rubriken "Underskatta inte piraternas kraft i valet":

-"Piraterna bygger sina framgångar på en bestående samhälls- och värderingsförändring. Vi kan tills vidare kalla det för det post-auktoritära samhället, med den personliga integriteten och friheten på nätet som kärnfrågor ."

Nej det är nog säkrast! Piratpartiets valkampanj inför valet 2010 har redan börjat.
Det handlar med andra ord inte om fildelning som vissa envisas att göra gällande utan om grundläggande mänskliga rättigheter.

Bloggat:Leo Erlandsson Svensson  Enligt min Humla Badlands Hyena Oscar Swartz HAX  Troberg Projo D Nyström opassande JensO Lake Scaber Nestor satmaran

Relaterat i media: DN om synovates eftervalsmätning. DN om Amelia Andersdotter
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: MatsRG

En förklaring som är närmast självklar är att alla som är intresserade av PPs frågor är duktiga på att använda datorer och därtill hörande media att kommunicera med;-)



Bus enkelt alltså.

2009-06-14 @ 14:27:08
URL: http://hotforwords.se
Postat av: Annarkia

@MatsRG

Javisst! Plus att dialogen och tilltron till sympatisörer är vad Pp ä bra på. /anna





2009-06-14 @ 15:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback