Skolor på olika villkor.

Friskolorna har spätt på den ojämlikhet som finns mellan olika skolor. En ojämlikhet som har sin grund i boendesegregationen.
Ett faktum som många glömmer är att friskolorna finansieras med skatte medel. Vinsterna däremot stoppas i privata intressenters fickor. Carin Jämtin skriver i en debattartikel i DN att:
-"År 2007 fick aktieägarna i friskolorna i Stockholms län 39,6 miljoner kronor i utdelning, enligt en sammanställning av SVT:s Rapport. I hela Sverige var utdelningen 84 miljoner kronor. Själva vinsterna var ännu större. Samtidigt slutade mer än var tionde elev nian utan att ha behörighet till gymnasiet."  [...]
"vinster som kan göras ska i stället användas till att finansiera höjd kvalitet, såsom bättre mat för äldre eller utökad stödundervisning i skolan, eller på annat sätt komma skattebetalarna till godo."

Det borde vara ett högst rimligt krav att friskolorna har samma villkor som de kommunala. Att så inte är fallet har flera kommuner fått erfara då en friskola lagts ned. I det läget är det kommunens skyldighet att ta emot eleverna.

I Jönköpings kommun har alliansens skolpolitiker fått det här om bakfoten milt uttryckt.

I Jönköping vill Peter Jutterström (m) , ordf i gymnasienämnden försämra villkoren för gymnasielärarna. Detta för att uppnå likvärdiga villkor med de lärare som undervisar på friskolorna i staden enligt en artikel i Jönköpingsposten.  Jag blev både ledsen och förbannad när jag läste artikeln. Där fanns påståenden om kommunens lärare som saknade grund. Lärarnas tid med eleverna, undervisningstiden skulle ökas från påstådda 14,5 timma till 20 timmar. Samtidigt uppgavs att förutom förberedelser av lektioner satt lärarna i sammanträden. Varifrån journalisten fått de uppgifterna förstår jag inte. 

  Min tjänst förra läsåret omfattades av :

  • 17 timmars undervisning i helklass, för ocoh efterarbete av lektioner, bedömning av prov och uppgifter för sex olika klasser,
  •  handledning av två projektarbetsgrupper om två timmar ,
  • särskilda prövningar i psykologi,
  • stödundervisning,  elevsamtal
  • ämnesansvar i psykologi, institutionsarbete i samhällskunskap och psykologi,
  • konferenstid i i arbetslag och ämneslag ,
  • förberedelse och deltagande i öppet hus,
  • fortbildning,
  •  klassföreståndare i årskurs 1(klassråd 40 minuter, utvecklingssamtal , föräldrasamtal, stöd, klasskonferenser och elevvårdskonferenser, föräldramöten).
  • Plus en mängd uppgifter som tidigare vaktmästare och kansli utförde.
På papperet 45 timmar för att tjäna in loven men i praktiken betydligt fler timmar, ett jobb som jag personligen stormtrivts med men som med åren blivit allt tuffare då allt fler uppgifter tillkommit. Ett faktum är att det inte är många lärare som orkar arbeta heltid fram till pension. Många äldre lärare  finansierar själva en lägre tjänst och arbetar 75-80% för att orka med att upprätthålla kvaliteten på jobbet. Några  är deltidssjukskrivna. Är det så Jutterström fått fram snittsiffran på 14,5,timmars undervisningstid. Jutterström  lever kvar i den tid då en gymnasielärare i sin tjänst hade 21 40-minuterslektioner, för och efterarbete och inte så mycket mer?

Friskolorna har fått mycket få sökande i Jönköping medan tillströmningen till de kommunala gymnasieskolorna ökat.
Är det det som är problemet för Jutterström och hans partikollegor? Försämra vilkoren för de kommunala skolorna för att ge utrymme för fler friskolor? För hur ska en kommun kunna rekrytera lärare om villkoren försämras än mer?
Är Jutterströms utspel helt enkelt ett sätt att dölja de nedskärningar i skol- och barnomsorgsverksamheten som kommunen beslutat om efter sveket från partikollegorna i regeringen.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,, Intressant?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback