Israel vill inte ha fred!

Israel vill inte ha fred. De stannar i Gaza.
Israel har inte fört krig mot Hamas utan mot det palestinska folket. Allt annat prat är lögn och propaganda. Hamas har istället stärkts av den massiva offensiven och mördandet inne i Gaza. Ännu en generation palestinier  har fått klara besked om  vilket värde staten Israel anser att palestinier har.  Dödssiffran närmar sig 1300 varav en tredjedel är barn och över hälften civila. Antalet skadade överstiger 6000 och då räknas inte alla traumatiserade och för livet förstörda barn och vuxna. The Lancet har gett ut en rapport om situationen på Gazas sjukhus.
4000 bostadshus raserades under Israels attacker och ytterligare 16 000 skadades. Dessa kan inte byggas upp eller repareras eftersom de israeliska sanktionerna inte tillåter att cement förs in i Gaza-remsan. Sjukhus, medicinska kliniker och skolor ofta  byggda med biståndspengar har förstörts av de israeliska bomberna.



 Ensidigt eldupphör är ingen grund för en stabil vapenvila.  Så länge ockupanterna är kvar i Gaza och rör sig beväpnade på gatorna, så länge den ekonomiska blockaden av Gaza kvarstår och så länge luftrummet korsas av flygplan och helikoptrar finns ingen grund för en fredlig lösning på konflikten. Så länge den israeliska militären tar sig rätten att skjuta palestinier när helst de känner sig hotade. Hotade har de ju t o m känt sig av fredligt demonstrerade palestinier på Västbanken där några  kommit i vägen för israeliskska dödande kulor.
 
Nu har även Hamas utlyst eldupphör och  vapenvila tillsammans med allierade stridande grupper i Gazaremsan och  israelerna får en vecka på sig att lämna Gaza enligt Reuters.
För eldupphör och en stabil vapenvila krävs ömsesidig bilateral överenskommelse om eldupphör och vapenvila.
 
Israels utrikesminiaster Livni och USA:s utrikes minister Rice intresserade sig endast för hur gränsen till Egypten ska bli hermeneutiskt sluten. När ska  de borde ha fört samtal om när gränserna ska öppnas och den humanitära hjälpen ska släppas in i full skala och när den ekonomiska blockaden mot Gaza ska upphöra.

På Västbanken har palestinierna avstängts från sina odlingar och vatten källor av en mur som är 30 gånger längre och 2½ gång högre än vad Berlinmuren var. När ska den muren rivas? När ska palestinierna på den sidan slippa förnedras i timslång väntan för att släppas in på egen mark om de nu släpps in den dagen?

När ska världen vakna och sätta hårt mot hårt när det gäller staten Israels behandling av palestinierna. En omänsklig behandling som nu pågått i över 60 år.

Arabförbundets sammankomst och Barak Obamas tillträde på presidentposten nästa vecka  och Israels ensidiga eldupphör är de bara sammanträffanden?

Media: AB, AB1, AB3, DN, DN1 HD  SvD123  SDS
Bloggat: Scaber Nestor , Motbilder  Jinge, heksann , Anna Wester Guero Paolo
Läs även andra bloggares åsikter om  ,,
,  Intressant

 

Kommentarer
Postat av: annarkia

Helt otroligt vilka sanslöst rasistiska och i grunden okunniga kommentarer som poppar in nu.

Ni som försvarar Israels massaker i Gaza, uttrycker rasistiska eller antisemitiska åsikter eller bara är allmänt hotfulla och djävliga behöver inte göra er besvär, jag varken läser eller publicerar det ni skriver.

2009-01-18 @ 13:41:30
Postat av: Anton

Det finns fler oberoende palestinska grupper som skjuter raketer från Gaza. Får hoppas att de grupperna respekterar elduppör.

2009-01-18 @ 14:15:33
Postat av: argbiggan

Enligt SvD är gränsen fortfarande så osäker att ett femtiotal svenska medborgare inte kan lotsas ut från Gaza.

2009-01-18 @ 14:17:31
Postat av: Martin

Annarkia, det är nog dags för dig att läsa Hamas (den demokratiskt framröstade ledande organisationen i Palestina) partiprogram. Titta på artikel 7 och 13 och säg sedan att Hamas är en fredsidkande grupp. Jag säger inte att Israel vill ha fred, men Hamas som organisation bygger på tanken att utrota Judarna och staten Israel. Deras partimotto:



Article Eight

Allah is its goal, the Prophet its model, the Qur'an its Constitution, Jihad its path and death for the case of Allah its most sublime belief.



Jodu, Israel och Hamas är samma skrot och korn.

2009-01-18 @ 14:37:59
Postat av: annarkia

@Martin

Jag försvarar på intet sätt Hamas.

Israels rätt att existera som en självständig stat är för mig en självklarhet. Ockupationen måste upphöra och palestinierna ges rätt att bilda en egen självständig stat. Alternativet är en enstatslösning som garanterar palestinierna i Gaza och på Västbanken samma rättigheter som israelerna har.

2009-01-18 @ 15:32:31
Postat av: hasse

kommentaren tas inte in, se kommentarsreglerna;

pådyvla inte mig åsikter som jag inte har, åsikter som är mig helt främmande

2009-01-18 @ 15:40:20
Postat av: oliver

Det är klart att Israel vill ha fred, det är bara det att deras eviga fred ska uppnås med ett evigt krig...



För övrigt börjar jag fundera på om Israel och Palestina verkligen förtjänar att existera som självständiga stater. Och då menar jag inte att det palestinska folket och det judiska inte ska ha rätt att leva i området, snarare att man bör fundera på om inte de styrande på båda sidor har förverkat sin rätt att fungera som representanter för oskyldiga individer, framför allt barn som båda sidor tycks ha en skrämmande liten omsorg om.



Det bästa vore nog att omyndigförklara alla boende i området som har uppnått 18 års ålder och sedan försöka, under FN:s ledning, genom barnen bygga en ny gemensam stat där både araber och judar kan leva tillsammans.

2009-01-18 @ 17:21:33
Postat av: Adrian

Israelernas enda realistiska överlevnadsstrategi på sikt är integration. De måste börja söka efter vägar att komma överens med andra och respektera deras rättigheter.

2009-01-18 @ 17:50:39
Postat av: Tobias

Bra gjort av Hamas att utlysa vapenvila nu. Vilken förevändning ska Israelerna använda nu?

2009-01-18 @ 18:05:55
Postat av: katta

Nu när palestinierna får möjlighet att gräva fram saknade personer ur ruinerna stiger dödstalen.

2009-01-18 @ 18:10:06
Postat av: PragmatPer

Anna, först vill jag bara säga att jag inte är för någon eller emot någon i den här konflikten.

Du behöver inte publicera det här, det är helt ok så länge du läser vad jag har att säga. Däremot är jag intresserad av vad du tänkte när du skrev den här kommentaren:



"Israel har inte fört krig mot Hamas utan mot det palestinska folket. Allt annat prat är lögn och propaganda."



Om du aldrig någonsin ska lyssna på folk som inte håller med dig, kommer du inte då att bli ett enda stort utropstecken av din egen personliga ofelbara åsikt? Vad baserar du denna åsikt på? Är det så att du baserar den på omedelbara instinkt du får i stil med "det här är fel" när du på TV ser barn drabbade av krigets fasor. Ingen kan beskylla någon för att tycka att det fel att små barn råkar ut för våld, oavsett om det är avsiktligt (vilket jag får känslan av att du gör), eller om man faktiskt tror att bomben egentligen var riktad mot ett militärt mål men råkade missa. (Man kan fortfarande anse att Israel skulle vara lite mer försiktiga med sina bomber.)



Om du baserar din åsikt på denna omedelbara känsla och sedan kopplar det med din antiimperialistiska världsåskådning (vilket bloggens namn antyder) krävs det inte mycket tankearbete för att lista ut att det förmodligen är USA och sionisterna som försöker döda oskyldiga och ta över palestiniernas land.



Kan du vara helt säker på att du har rätt? Som du kanske märkte ställer jag mig tveksamt mot påståendet att Israel har för avsikt att decimera den palestinska befolkningen eller bara allmänt jävlas bara för att (vilket vore extremt irrationellt eftersom krig är oerhört, oerhört dyrt (även för Israel)). Jag tycker däremot att Israel kanske är lite väl oförsiktiga men och andra sidan tror jag inte att Hamas försöker hjälpa Israel att undvika civila dödsoffer eftersom de mycket väl vet att hemska TV-bilder påverkar opinionen så mycket mer än att bara be till FN om hjälp eller något annat som inte får någon uppmärksamhet i TV (en bild säger mer än tusen ord, hur mycket säger inte då en filmsnutt?).



Jag försöker inte sprida propaganda, jag försöker bara visa att man kan se på saken annorlunda och att man alltid ska vara beredd att ompröva sin ställning. Om det skulle finnas tydliga bevis (vilket jag inte känner till att det gör) för att Israel helt enkelt radade upp palestinier på gatan och avrättade dem skulle jag omedelbart ansluta mig till din sida. Men vi kan inte säkert säga vem av den israeliska militären eller hamas som har mest rätt, förmodligen är det en blandning. Och eftersom vi inte kan veta (om inte du har en kristallkula eller nåt sånt) så är det viktigt att man är öppen för alla åsikter och hela tiden är beredd att ompröva sin åsikt. Och det tycker jag inte att denna mening gör:



"Allt annat prat är lögn och propaganda."



Om du bara avfärdar allt jag har sagt nu som propaganda så skulle jag gärna vilja att du skrev från vem du fått den fakta som får dig att påstå att ingenting kan övertyga dig om att det inte är så att israelerna medvetet avrättar palestinska civila bara för att bli av med dem.



Blogga på!



PS.

Ett tips: Läs boken "Hur man botar en fanatiker" av Amos Oz, en av de klokaste förespråkarna för en fredlig tvåstatslösning och är själv en israel som har upplevt fanatismens verkningar både inom sitt land och även mot sitt land. Han skulle ha ett och annat att säga om detta citat.

2009-01-18 @ 20:48:33
Postat av: annarkia

@PragmatPer

År 1967 ockuperade Israel Gaza. 1989 isolerade Israel Gaza genom ett generellt utreseförbud; särskilda tillstånd krävdes för att komma ut . 2006 stängdes gränserna då den ekonomiska blockaden trädde i kraft. Gazabornas situation blev allt svårare och närmade sig en humanitär kris redan innan bombningarna den 27 december. Under hösten 2008 förhindrade Israel införseln av bland annat följande varor: papper, skor, tekoppar, telefoner, plast, gödningsmedel, reservdelar till vatten- och avloppssystem och, naturligtvis, bränsle, mat och medicin . El och vatten och mediciner blev bristvaror. FN:s talesman för mänskliga rättigheter varnade för en humanitär kris.

Vid tre tillfällen har den israeliska militären bombat FN-skolor. Nu senast sköts vit fosfor på en FN-skola där 1600 palestinier tagit skydd. En person som representerar UNWRA vill ha en oberoende utredning om krigsförbrytelse. Svensk kyrkans tf utrikeschef upprörs av att en medicinsk klinik bombas. Ett sjukhus bombas där det finns en avdelning med 30 barn. FN-högkvarteret bombas och lagerbyggnaden med förnödenheter, mat och medicin fattar eld. I alla dessa fall säger FN-personal att koordinaterna var kända av den israeliska militären. Ambulanser blir bombmål och ambulanspersonal förvägras tillträde till skadade. Gaza City utsätts för vit fosfor och raketer. Ett av världens mest tätbefolkade områden ……listan kan göras längre. Rätten till självförsvar innebär inte att försvaret får se ut hur som helst. Civilbefolkningen ska skyddas och det ska finnas proportionalitet. Staten Israels bombningar i Gaza är ett brott mot folkrätten.Kollektiva bestraffningar av den palestinska befolkningen är ett krig mot palestinierna.

Dödstalet i Gaza stiger när försvunna grävs fram ur ruinerna och är nu över 1300 varav en tredjedel sägs vara barn och hälften civila; 6000 rapporteras skadade; hur många som skadats psykiskt genom traumatisering vet vi inte.

Källor är bl a uttalanden från FN-personal och svenska kyrkan.

Till sist mitt bloggnamn är en förkortning av mina förnamn.

2009-01-18 @ 23:30:32
Postat av: peter pc carlsson

Har själv skrivit en del om denna konflikt. Denna gång är jag dock här för att tala om att tävlingen du är nominerad (bl.a. för inlägg som detta ovan) till har börjat.



Du kan nu rösta på dig själv som Enbart månadens blogg. Det kan du göra en gång per dag månaden ut. Se till att du får dina vänner och läsare att rösta också.



Lycka till!

2009-01-18 @ 23:53:15
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Anonym

Över hälften av Gazaremsans cirka 1,5 miljoner invånare är under 18 år. Enligt FN har 370 barn har dödats och 1745 skadats i den israeliska offensiven.http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2341355.svd

2009-01-19 @ 01:16:06
Postat av: annarkia

@peter pc carlsson

En lösning på konflikten är ett måste för att folken i området, det palestinska och israeliska , ska kunna leva sina liv i fred.

Det känns bra att bli nominerad av det skäl du anger och på din blogg dessutom. Tack!

/annarkia

2009-01-19 @ 10:45:08
URL: http://annarkia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag håller verkligen med dig Annarkia! Israel vill inte ha fred, de vill utrota den palestinska befolkningen. De vill ha Palestina för sig själva. Israel vet mycket väl att de dödar civila människor, det ligger i deras plan. Någonting som alla borde förstå är att Israel bestämmer och om Israel skulle ha velat ha fred skulle det ha hänt för länge sedan. Någonting måste göras och mycket snart!!!

2009-08-10 @ 21:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback