Gubb-,ungjävlar och ansvar


Domen mot mannen  som i vredesmod örfilade en pojke har nu kommit.
Ronald Fasth döms till 30 dagsböter för att två gånger ha örfilat en 12-åring inne på Folkets park den 12 juli. En rimlig dom som stämmer  överens med gällande praxis i Sverige. Vi har vare sig kropps- eller spöstraff och aga är i lag förbjuden.  Att pojkarna burit sig illa åt och levt rövare har inte med saken att göra. Visst är det förståeligt att bli förbannad i det läget men det  finns andra vägar att gå .

Ronald Fasth skyller ifrån sig och säger
– "Jag tycker det är orättvist, jag anser inte att det skulle bli några böter. Jag har erkänt att jag gjort fel, men det var samtidigt inte mitt fel att det blev så."


Gubb-, ungjävlar och bristande ansvar kan inte heller skyllas på någon generationsklyfta. Visst kan jag förstå att R Fasth blev förbannad men att  ta lagen i egna händer och klippa till  är och ska vara straffbart.  

Att inte stå för egna handlingar och ta konsekvenserna av dem är R Fasth inte ensam om i dessa dagar men det är knappast något föredömligt.

Media: AB1, DN, KvP, SvD
Läs även andra bloggares åsikter om  , , , , i

Kommentarer
Postat av: christer

var är föräldrarna.på kvällar och helger, jag antar att de var med vid rättegången och stöttade de sina .men tog de ansvar för den vandalism som deras barn/ungdommar orsakat. ??



2009-12-30 @ 16:44:06
Postat av: jean

Men nu stod han ju för vad han gjorde och tog konsekvensen, men han blev besviken såklart, då han själv ansåg sig ha rätten till detta "självförsvar".



Så han 'är ett föredömme på det sättet, även om han gjorde fel som tog saken i egna händer.

2009-12-30 @ 16:51:51
Postat av: heermaan

Det är lätt att se vilka som är vindrickande ansvarslösa föräldrar, med barn som gör som dom vill Schulman förstås i spetsen, han håller på att bli bortglömd!

2009-12-30 @ 17:51:02
Postat av: Joel Tarnabene

"Att inte stå för egna handlingar och ta konsekvenserna av dem är R Fasth inte ensam om i dessa dagar men det är knappast något föredömligt."



Nu tycker jag du är orättvis. Om det var något Ronald Fasth gjorde så var det att stå för det han gjort. Han erkände örfilen i rätten och tyckte sig dessutom att den var berättigad. Att man sedan inte håller med Herr Fasth är en annan sak.

2009-12-30 @ 18:19:36
Postat av: Quell

Om staten inte kan upprätthålla lag och ordning så bör den ej heller ha våldsmonopol. De försökte med polis och socialen (enl AB) utan framgång, alltså är det staten som brister i sina åtaganden och då är det sociala kontraktet mellan stat och medborgare vad gäller våld satt ur spel. Om någon ska straffas så är det de sociala myndigheterna och/eller polisen.

2009-12-30 @ 18:25:23
Postat av: Sören A

Hur skulle du lösa problemet om någon vandaliserade din egendom (nu var det ju inte hans privata men något han jobbat med och skött i 50 år) upprepade gånger och inte svarade på tilltal?

2009-12-30 @ 18:27:57
Postat av: annarkia

@Sören

Jag var ju inte där så jag ska inte döma. Jag skulle ha försökt kommunicera med pojkarna.

Om det inte fungerat hade jag kontaktat föräldrarna. Själv hade jag om det varit mina barn blivit glad om någon informerat mig. Bryr sig inte föräldrarna blir det sociala myndigheter/polis som får ta den kontakten.

Fungerar inte det är man rätt så hjälplös och hur jag då skulle reagera eller göra vet jag inte. Definitivt inte örfila pojkarna i alla fall.

2009-12-30 @ 18:54:02
URL: http://annarkia.blogg.se/
Postat av: NIna

Håller med dej!

2009-12-30 @ 19:27:06
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/
Postat av: Tommy

Jag tycker att det ärför sorjligt alltihop när man försvarar ungar som vandaliserar och förstör saker, när inte föräldrar kan ta ansvar för sina barn och varken polis eller myndighet bryr sig. Det verkar som att många här försvarar legisterna så det är väl bara att låta dom förstöra allt som kommer i deras väg, men till slut så blir det anarki istället och det är väl det dom vill ha som försvara legisterna, att han gav dom en örfil och legisterna polisanmäler det är en stor jävla skam, ni snorungar borde skämmas.

2009-12-30 @ 19:48:11
Postat av: rehabliterad

Helt rätt gjort.



I min ungdom (nu 24) så gjorde jag en hel del. Både mindre och större saker. Har fått 2 örfilar av "äldre"



1:a gången var när jag gick bärsärkagång i mitt fosterhem och krossade rutor. Fick örfilen och blev så förvånad att jag bara slutade och gick därifrån



2:a gången var ingen örfil utan fick en smäll på "baken" av en tant som jobbade på behandlingshemmet jag bodde på. Även där blev jag så förvånad att jag gick därifrån med en öm bak.



Effektivt och bör tillåtas. Nu ska vi skilja ifrån "skärp till dig och öppna ögonen örfilen" och regelbunden barnmisshandel.



Vissa av oss behöver det.

2009-12-30 @ 20:08:04
Postat av: vuxen

Tänk på att dessa barn som idag nonchalant provocerande och helt utan respekt för äldre ska ta över detta land.Hjälp säger jag.En örfil så dom hajar till och fattar att dom gör fel skadar inte. Sen förbud mot aga infördes i Sverige så har respektlösheten bland unga totalt upphört.Minsta tillsägelse från lärare eller annan vuxen leder till anmälan,misshandel mm,mm.

Föräldrar ansvaret var finns den, i spriten - äh ta en hundring och stick till stan-. hur fan ska barnen lära sig respekt och hänsyn.

Politiker och föräldrar ta ert ansvar och förändra samhället!!

2009-12-30 @ 20:42:10
Postat av: totte

@annarkia: Han försökte prata med ungdomarna, hittar ingenstans i handlingarna om han tidigare varit i kontakt med föräldrarna men om dom inte pratar med honom lär det bli svårt att veta vilka dessa föräldrar är.

Efter det så kontaktade han trots allt polis och socialen. När inte detta hjälpte så skriver du ju själv att du inte vet vad mer man kan göra.

Först när alla andra möjligheter som du räknade upp var uttömda så kom slaget.

Det bästa hade väll varit någon lag som straffade föräldrar för minderårigas brott men i brist på detta så tror inte jag att ens du hade agerat annorlunda.

2009-12-30 @ 21:40:37
Postat av: Jinge

Jag såg ngn bloggare som undrade om det var ok att ge 70-åringar ett par örfilar oxo. Juste vinkel! :-)

2009-12-30 @ 21:59:29
URL: http://jinge.se
Postat av: totte

@jinge: Skillnaden är ju att hade det varit en pensionär så hade polisen gjort något när man ringt. Nu har dom ju händerna bakbundna så den jämförelsen är inte direkt intelligent.

Nej man ska inte slå men jag i alla fall hoppas att en vettig diskussion kommer ur detta som hittar en lösning där polisen/socialen gör något om man ringer dom i framtiden.

Tror du också skulle vilja det om någon vräkte ut ölburkar i ditt trapphus fastän du bett dom sluta?

2009-12-30 @ 23:49:27
Postat av: Mitha

Föräldrarna skulle ha en örfil!

Man har missat något i uppfostran om ens barn är ute och trakaserar andra människor.

Lär ungarna att onda handlingar får följder.

2009-12-31 @ 00:04:49
Postat av: Lars

Vad skall föräldraran göra? Barn är totalt orörbara, de kan inte straffas i Sverige av vare sig föräldrar eller någon annan. Visst, prata kan man göta ända till ungarna inte vill lyssna längre. Vad skall vi då göra? Endast ett fåtal människor är barnpsykologer. En "flata" rätt på kinden är effektivt. Fick det ett par gånger när jag var själv höll på att bli en slyngel, det hjälpte. en flata eller en örfil som det heter är så påtagligt för det skadar inte en men det är en så tydlig gränstdragning. Nästan överallt i samhället är våld accepterat, i fotboll, ishockey, amerikanskfotboll, i film, i böcker men aldrig som ett sätt att straffa, att kriminella använder våld är också i vårat samhälle accepterat. Varför? Den här domen ger bara ungarna gröntljus att fortsätta förstöra och trakassera.

2009-12-31 @ 01:55:54
Postat av: Jinge

<em> "Tror du också skulle vilja det om någon vräkte ut ölburkar i ditt trapphus fastän du bett dom sluta?" </em>



Jisses... :-)



Jag berättade vad en annan bloggare hade valt för vinkel på den där historien, plötsligen vräker en massa typer ölburkar i mitt trapphus. Man baxnar ibland över kommentarer... :-)

2009-12-31 @ 02:11:55
URL: http://jinge.se
Postat av: maggie

jag tycker att han gjorde helt ratt! Nar fasiken ar en orfil nar man gjort nagot dumt att likna med misshandel? En flat hand over kinden ar nagot som ganska manga har gjort sig fortjanta av da och da.



Det handlar ju inte om ett overgrepp som kommer helt utifran det bla utan en reaktion gentemot ett beteende som i min mening ar mycket narmare systematisk misshandel an en orfil. Visst, det kan handa att killen som fick ta emot slaget inte var den varsta forovaren, men att ett unngdomsgang kan ta over en allman plats och skramma bort de som kommer dit for at njuta av den utan att bli straffade ar inte bra alls.



Jag har inget emot domen, gubben brot mot gallande lag och jag ar ok med att han straffas. Jag tycker anda att han gjorde ratt! Och om det finns en hemsida nagonstans som tar emot donationer for dagsboterna sa vill jag garna veta!



Nu ar fragan som man inte laser sa mycket om, vad ar straffet for killen/ganget som storde och vandaliserade hela sommaren? Vad far dom for straff?



Dagsboter hit och dit, samhallstjanst ar nog battre. Lat bade ungarna och gubben jobba av sitt straff pa samma stalle som konflikten hande. Eller satt dem i arbete med att renovera ungdomsgarden over sommaren.



Man kan ju prova sjalv i hemmet ocksa, om ungarna far vara med och mala badrummet eller slipa och lacka om golvet sa blir dom skitsura om en kompis satter marken pa golvet eler vaggarna.



Nej lat killarna gora samhallstjanst med att mala om och serva minigolf banan. Nasta ar ar det dom som ser till att ingen stor eller forstor deras arbete!



2009-12-31 @ 02:30:13
Postat av: Karl

Ja, på dem bara! Slå alla som inte lyder! Barn, kvinnor, hundar! Slå dem då! Mera örfilar åt folket! Det hjälper! Heja 1900-talet! :D (jag försökte bara vara rolig och ironisk)

2009-12-31 @ 03:59:44
Postat av: Christian

Jag anser att Fasth gjorde rätt. Samhället står inte upp för de värderingar som skall råda och man kan inte acceptera att barn och ungdomar skall sätta förutsättningarna för alla andra.



Det är vuxna som skall vara auktoriteterna i samhället - inte barn och ungdomar.



Killen hade inte riskerat någonting ifrån Fasths sida om killen hade uppfört sig ordentligt.



Det är ett stort problem i dagens samhälle att barn och ungdomar, i sitt oförnuft, tillåts påverka samhället i så hög och negativ grad.



Att straffa de som faktiskt har modet och civilkuraget att stå upp för vad som är rätt och riktigt i samhället är direkt kontraproduktivt och sänder ut fel signaler.



Förr i tiden när ett barn kom hem ifrån skolan och berättade att det hade fått en fysisk tillrättavisning av en lärare i skolan (vilka inte behöver förekomma om föremålet för denna lyssnar och beter sig som folk!) så mötte föräldrarna beskedet med orden:



-"Va! Vad hade du gjort!?"



För uppenbarligen så har ju barnet misskött sig ...



Nu för tiden reagerar föräldrarna så här i samma situation när barnet kommer hem och berättar vad som har hänt:



-"Va! Vad har DE gjort!



Orsak och konsekvens är tydligen inte dagens samhälles starka sida.



Det säger en del om tidsandan ...



Tyvärr.



Det är därför vi har det samhälle vi har.



2009-12-31 @ 11:38:34
Postat av: ed

Ungdomar som beter sig som svin understöds av föräldragrupper som tycker att barn alltid har mer rätt än alla andra, allra helst deras egna barn.



Tyvärr kan gäng med 13-14-åringar helt ta över områden under månader i sträck eftersom vissa av dem graviterar mot väldigt provocerande och förstörande beteende och många har uselt omdöme (hör till åldern). Naturligtvis brukar det inte ske alldeles utanför hemmets dörr och sällan i fina kvarteret, utan en bit bort, kanske vid en folkets park eller ett hyresområde där husen är så stora att ingen vet vem som bor var. Ett område där de kan vara anonyma men där det helst finns många andra ungdomar. Där kan de "nätverka" och testa var gränserna går för ett gäng unga människor i dagens Sverige. Tyvärr finns det inga sådana gränser när det gäller jävelskap, om man inte redan har dem internt. I dessa områden kan det bli väldigt påfrestande att bo och verka. Tyvärr sanktionerar samhället detta genom att lära ungdomarna alla deras rättigheter och avsaknad av skyldigheter. Ofta struntar polisen i att komma (oftast vad jag har förstått) trots otäcka situationer med hot om våld från ungdomsgäng sida, antagligen för att man sagt till larmcentralen att de är i 14-årsåldern. Ett gäng 14-åringar som lågar av ilska och försöker provocera fram slagsmål pga inbillade oförätter är visserligen mycket komiska men det är en hopplös situation att bemöta och polisingrepp skulle vara det bästa, framför allt för att kunna involvera föräldrarna, som ofta inte vet eller bryr sig om vad deras avkomma sysslar med så länge det är utom synhåll från dem, vänner och grannar. Att polis och samhälle borde ingripa mer tycker många, vilket visas av det stöd som 70-åringen fått, men det är bara en utopi så länge det inte prioriteras via politiker i kontrollen av polisen. Hittills har trafikkontroller varit mer värdefulla än allt annat.



Jag precis som många andra förväntar mig ett minimum av ömsesidig respekt av folk, oavsett ålder. Det hör till det sociala kontraktet på sin allra lägsta nivå. Och då kanske man väljer att dela ut en klatschig örfil när man blir förnedrad av en snorunge, trots att det egentligen är fel. Sedan blir man dömd av samhället och kanske slutar, engagera sig i t.ex. folkets park-anläggningar. Händer det mer än en gång får man ju fängelse och sitt liv förstört. Exempel på vad en del 14-åringar tycker att man inte får försöka stoppa dem från att göra kan vara att försöka tända på arbetsstugor som står vid knuten av stora bostadshus ("äsch den används ju inte") eller kasta snöbollar på folks fönsterrutor i timmar. Här i närheten kastade ungdomarna sten på gamla tanter uppifrån en gångbro, där tanterna inte kunde komma åt dem. Om såna ungdomar känner att de är onåbara är de kapabla till nästan vad som helst och då kanske en örfil är en välgärning för alla inblandade, innan det händer något mycket värre. Vet man inte var ungdomarna bor (och därmed vilka deras föräldrar är) kan det vara näst intill omöjligt att komma till rätta med dem. Och extra olustigt blir det eftersom de ofta vet precis var du bor eller arbetar och har all tid i världen att jävlas och stora stödtrupper som är lika sysslolösa och beredda att lura sig själva att de gör något som är bra. Så håller det på tills dess de tröttnar och drar vidare till nästa offer eller växer upp.



Om man konfronterar dem får man höra samma visa oavsett vem de är, så likartad att de måste ha lärt sig det i sin skola, vilken den nu är. Först "har inte du också varit ung och haft skoj", sedan om man blir förbannad "Om du slår mig kan jag stämma dig och få en massa pengar. Det fick en kompis till mig." Det är svårt att göra allt rätt och efter ett par trista incidenter är det sannolikt att man inte ingriper något mer.

2009-12-31 @ 16:49:33
Postat av: annarkia

@anonym

Tar inte namn på personer som inte är kända eller har publicerats . Det är ett brott mot PUL.

@Andersson

Se kommentarsreglerna.

/annarkia

2010-01-02 @ 12:46:26
Postat av: Anonym

Av kommentarerna ovan får man lätt känslan att just omyndiga mänmniskor i sig kan vem som helst som blir "provocerad" få klappa till.

Varför då?

Om det nu ska vara i sin ordning att gå omkring och örfila människor man blir "provocerad" av (vilket jag inte håller med om) ska det väl gälla människor i alla åldrar. Varför kan man inte lika gärna få slå grannen som trots upprepade tillsägelser ställer sina soppåsar utanför dörren så att fåglarna hackar sönder dem och sprider skräp över hela gatan, grannen som trots upprepade tillsägelser röker i hissen, grannen som trots upprepade tillsägelser snor andras tvättider o.s.v

Kanske lär de sig också en läxa, kanske lär de sig också veta hut?



Varför ska just människor under arton år som beter sig illa vara fredlösa, men inte 30,40 och 50-åringar?

Att man blir riktigt förbannad och får LUST att slå till någon är en sak, men då får man behärska sig och stå emot den impulsen, så enkelt är det.

2010-01-03 @ 13:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback