Dags att bekänna färg!

  Om det vore val idag och United Minds väljarundersökning var valresultat blir SD inte vågmästare. KD åker ur riksdagen och de rödgröna får majoritet och bildar regering. KDs 3,6 % räcker inte till någon plats i riksdagens kammare. Det krävs 4 % av rösterna i landet.  Ett och annat mandat kan KD få om de kommer över 12% i någon valkrets. Där ligger sannolikt Örebro eller Jönköping ligger bra till med många frikyrkliga väljare

United Minds opinionsundersökningar har varit en av de som haft sämst prognos. Undersökningen gjordes dessutom mitt under semestern. Med tanke på ungdomars rörlighet och piratpartiets ungdomliga profil är siffrorna för piratpartiet troligen allt för låga samtidigt som SDs siffror är för höga.

SDs 5,6% är en hög siffra och mycket tyder på att partiet tar mandat i nästa års riksdagsval. Historiskt har partier som Sd som ligger långt ut på högerkanten gått fram i kristider.  Xenofobin växer sig starkare i tider av arbetslöshet och otrygghet. Det är också vad som sker ute i Europa.
Om valet blir ett dött lopp mellan alliansen och de rödgröna kommer SD att kunna agera som vågmästare. Det är på tiden att fler partiledare än Mona Sahlin talar om hur de ställer sig till ett ev samarbete med SD.
När ska Fredrik Reinfeldt ta bladet från munnen och bekänna färg?

Media: AB SvD DN
 
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Patrik, Ängelholm

Det är nonsens att folk skulle välja SD p.g.a. "kristider". Tvärtom kan det pressa ner partiets siffror, eftersom kris i högre grad binder folk till etablerade alternativ.



Problemet med att på förhand kategoriskt vägra samarbeta med SD, är att det får vittgående konsekvenser om SD sedan blir vågmästare mellan blocken. S, V och MP gjorde det enkelt för sig genom att helt enkelt vara först med uttalandet om samarbetsvägran. De kan därmed trovärdigt följa upp en SD-vågmästarroll med att vägra ta regeringsansvaret.



För Alliansen är det värre, av flera skäl. Säger de samma sak och SD blir vågmästare, så är det ju regeringskris och nyval per automatik, såvida de inte kan locka över något av vänsterpartierna till en regeringsbildning. Bara MP skulle väl vara ens teoretiskt möjligt att få över, om nu det partiet vore berett på den svekdebatt de skulle få över sig efter att ha gått hårt till val på S+V+MP-regering.

2009-08-13 @ 20:54:30
URL: http://patrikohlsson.wordpress.com
Postat av: Mupp

Du kallar SD för ett högerparti och menar att det skulle vara anledningen till deras framgångar.



På en ekonomisk höger-vänster skala är SD någonstans i mitten och om du menar värdegrundsmässig höger motsägs ditt argument av att KD som ligger nära SD i sådada frågor backar så mycket.

2009-08-13 @ 22:36:14
Postat av: annarkia

Sd är ett högerextremistiskt parti och starkt främlingsfientligt. Kd ett liberalt och tillika socialkonservativt parti har inget gemensamt med Sd.

2009-08-13 @ 23:02:06
Postat av: Per Sandström

Nej, annarkia, där har du fel. Jag avskyr SD lika mycket som du, men Mupp har rätt i sin placering av partiet på höger-vänster-skalan.



Vad som utmärker SD - förutom då folkhemsromantiken och (den delvis latenta) främlingsfientligheten - är att partiet är det absolut minst frihetliga av de svenska partier som ställer upp i riksdagsval. Bortsett från främlingsfientligheten ligger SD inte så förfärligt långt från Socialdemokraterna eller Moderaterna politiskt sett.



Den absoluta motpolen är varken Folkpartiet eller Vänsterpartiet, utan Piratpartiet. SD är allt vad PP inte är, och tvärtom.



Och slutligen: hur du kunde kategorisera KD som ett liberalt parti övergår mitt förstånd...

2009-08-13 @ 23:48:19
Postat av: Tomas

Annarkia,



Jag håller inte med om din bild av SD som hogerextremistiskt. Jag undrar i så fall varfor SD drar mest från vansterblocket, speciellt LO-medlemmar. Jag anser inte heller att det ar framlingsfientligt, mer integrationsvanligt. Manga invandrare borjar också få upp ogonen for SD, då de anser att invandringsPOLITIKEN har havererat och skapar en negativ bild av dem. De getton som skapats ar inte SDs fel, det ar något som vansterextremisterna måste bara runt sina axlar.

2009-08-14 @ 00:34:31
Postat av: Annarkia

Kd ogillar den liberala individualismen men anser att människan är förnuftig och ansvarar för egna handlingar. Det sistnāmnda delar de med liberalismen. Nyliberal ekonomisk politik har ju kd inte motarbetat inom alliansen. Fö ett konservativt parti på glid mot värdekonservatism.



SDs människosyn placerar partiet långt från mitten långt ut på högerkanten

2009-08-14 @ 01:19:43
Postat av: Annarkia

@Tomas

LO är ett fackförbund som hyser medlemmar av olika politiska chattringar.

Varför kan inte en invandrare vara främlingsfientlig?

Vänsterextremisters ansvar för samhällsplanering, bostadspolitik eller invandringspolitik håller inte. De har aldrig haft mandat att påverka eller ta politiska beslut.

2009-08-14 @ 01:35:28
Postat av: Anonym

Latent främlingsfientliga?

I Sverigedemokraternas Sverige krävs att alla är "svenskar", eller som partiet själva skriver i sitt principprogram: "Den viktigaste faktorn i ett tryggt, harmoniskt och solidariskt samhälle är den gemensamma identiteten, vilket i sin tur förutsätter en hög grad av etnisk och kulturell likhet bland befolkningen."

Detta är rasism .

2009-08-14 @ 02:35:50
Postat av: Patrik, Ängelholm

Antingen blev jag censurerad eller så hände något tekniskt missöde. Utgår från det senare.



Svar på Annarkia 23:02, 090813



Främlingsfientlighetsstämpeln är extremvänsterns (inkl. nickedockors) mantra mot oliktänkande. Sverigedemokraterna är "högerextremistiskt" i ett debattklimat som har 2 millimeters takhöjd.

2009-08-14 @ 12:03:38
URL: http://patrikohlsson.wordpress.com
Postat av: Annarkia

@TT

kommentarsreglerna!

2009-08-16 @ 20:16:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback