Valfrihet och vårdval blev ofrihet och ingen vård alls.

Valfrihet, "vårdval", att välja själv vilken vårdcentral och läkare  är en av de ideér som alliiansregeringen och borgerliga landstingspolitiker vurmat för.
Det låter bra i teorin men fungerar inte alltid i praktiken. Ett äldre par i Jönköping sålde villan och flyttade till en mer bekväm bostad så som många äldre gör.  Allt för att kunna rå sig själva och ta hand om sig själva under äldre dagar. Jag kan tänka mig förvåningen och sedan ångest av flyttens följder för möjligheten att få vård. Deras ursprungliga hälsocentral Hälsan 2, där   kvinnan hade god kontakt med sin läkare sedan många år, tog inte emot henne efter flytten..  Den nya vårdcentralen hon anvisats  hade inte heller plats. Nu hör till saken att kvinnan behöver kontinuerliga kontroller för sitt hjärfel. Akutmottagningen eller jourcentralen med nya läkare varje gång blir det som erbjuds.  Valfrihet och vårdval jo, jag tackar!  Så här behandlas äldre i alliansens Sverige. Skamligt!

Källa-JP 29 sept
Bloggat- Alliansfritt Sverige, Ett hjärta rött, Den osynlige patienten
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
Läs på intressant.se

Kommentarer
Postat av: Lennart Regebro

Ursäkta mig, men hur är detta vårdvalets fel? Problemet här är ju att ingen av dom kommunala centralerna vill ta emot henne. Det här är en ren effekt av kommunal centralplanering, och har ingenting med vårdval att göra. Däremot ger vårdvalet möjligheten för kvinnan att gå till en privat läkare istället.

2008-09-29 @ 16:59:56
URL: http://lennartregebro.wordpress.com/
Postat av: annarkia

i och med flytten tillhör inte kvinnan längre Hälsan 2 men villl stanna kvar vilket vårdvalet ju borde garanterat. Vårdvalet innebär rätten att att själv välja vårdcentral även kommunal sådan.

/annarkia

2008-09-29 @ 17:44:06
Postat av: Lennart Regebro

Nej, vårdval är till för att ge möjligheten att välja vårdcentral, även privat sådan. Möjlighet att välja kommunal vårdcentral, har du alltid haft i teorin och aldrig i praktiken. Det kanske vårdval kommer hjälpa med i längden, när vi får mer privata läkare, men jag tvivlar.



Problemet här är att vårdcentraler får finansiering oberoende av hur många patienter dom tar emot. Det innebär att patienter bara är kostnader och till besvär. Man är inte intresserade av att ta emot fler. Man kan tycka att det kommunala borde känna en skyldighet, men tyvärr fungerar det inte så...

2008-09-29 @ 21:47:23
URL: http://lennartregebro.wordpress.com/
Postat av: annarkia

Nu blir jag än mer orolig för hur det är ställt med vården. /annarkia

2008-09-29 @ 23:21:10
Postat av: Lennart Regebro

Dt finns inget att vara orolig för. DU kan var fullt lugnt i vetskapen om att det är tämligen uselt ställt med svensk kommunal och landstingsvård. :-/ Sjuksköterskor stressar sig sjuka medans patienter får sitta i köer och vänta.



Jag hade ingen susning om hur bra sjukvård kunde vara förrän jag flyttade till Frankrike. Här kan man träffa en läkare samma dag, inklusive lördagar, utan att gå till akuten. Man bara ringer och frågar när han/hon har tid, vilket oftast är på eftermiddagen. Det finns i stort sett inga köer. Studenter och arbetslösa har helt gratis sjukvård. Ja helt. Inga egenavgifter.



Du undrar såklart hur om har lyckats med det? :-)

2008-09-30 @ 09:24:18
URL: http://lennartregebro.wordpress.com/
Postat av: annarkia

Ja, hur har dom lyckats med det?

2008-09-30 @ 17:55:59
Postat av: Lennart Regebro

VårdVal. Det hela är mycket enkelt och jättekomplicerat samtidigt. Det komplicerade är att förstå varför det är som det är, men det enkla är följande:



När privat företag måste konkurrera med varandra tvingas dom göra ett bra jobb, billigt. Därför fungerar privat drift mycket bättre än offentlig drift. Men samtidigt vill man ju att alla skall ha tillgång till sjukvård.



Det här har man i Frankrike löst med att ha en offentlig sjukvårdförsäkring som gäller alla (eller iaf alla som är lagligt bosatta i Frankrike) där man får pengar för att gå till vilken läkare man vill, inklusive privata. Man har ett slags VårdVals system alltså, fast det gäller hela vården. Så när min fru, som då var studerande, behövde en operation kunde hon gå till ett jättebra privat sjukhus och få hela saken betalad av staten. Hon fick betala lite extra för att ha TV på rummet och telefon och lite sådana saker, men det var inte så mycket. Vill man ha eget rum får man också betala extra.



Det här systemet gör att man slipper all den enorma offentliga byråkratin och ge effektiva utmärkta privata sjukvård, till alla.



Jo, den kostar lite mer. 5-10% tror jag. Men det tror jag svenskarna är beredda att betala för att få en bra sjukvård, där det inte finns några köer, och gamla tanter är välkomna på sjukhusen, och inte bara behandlas som om dom är till besvär.



2008-09-30 @ 18:58:30
URL: http://lennartregebro.wordpress.com/
Postat av: annarkia

:0

2008-09-30 @ 21:20:07
Postat av: Lennart Regebro

Jo, det är en vanlig reaktion. :) Jag har vid tre olika tillfällen när jag har förklarat hur den franska sjukvården fungerar fått reaktionen att det jag säger inte KAN vara sant. Den franska sjukvården KAN inte vara så bra, menar man. Det är klart det är långa köer i Frankrike också. Så MÅSTE det ju vara!



Men nä. :-) Privat sjukvård och offentlig försökring är en jättebra kombination. Man har samma i Belgien, Holland, Tysklands och Österrike, och vården är skitbra i alla länderna.



I Sverige har man ett sjukvårdssystem. I Frankrike har man sjukvård.



Jag har skrivit en del om ämnet:

http://lennartregebro.wordpress.com/category/vard/

2008-09-30 @ 21:30:25
URL: http://lennartregebro.wordpress.com/
Postat av: annarkia

Intressant!

2008-09-30 @ 21:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback