Björklunds bild av skolan falsk.

Björklund tolkade statistik om skolan fel och fick kritik, något som utbildningsministern tillbakavisade. En ny undersökning stödjer kritikerna och visar att Björklunds bild av skolan inte stämmer. 
-"Den svenska skolan är klart bättre än vad debatten ofta ger sken av, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting om rapporten "Aktuellt om skola och förskola 2008" som publiceras i dag för tionde året".
(SVT)
Statistiken talar sitt tydliga språk. Skolan är bättre än sitt rykte. Folkpartiets skolpolitk är ute på riktigt hal is. Disciplin, ordningsfrågor  och sortering har dominerat debatten när fokus borde ligga på pedagogik, didaktik och metodik.
 
Enligt SKL`s undersökning når fler målen i skolan. Bland de som inte når fram är elever med språksvårigheter och i vistats kort tid  i Sverige samt  elever vars föräldrar har låg utbildning överrepresenterade.
-"De som framför allt  har problem i skolan är ofta redan utsatta grupper och här krävs enligt rapporten snabba förändringar." (SVT)

Problemen i skolan har både inre och yttre orsaker. Det går inte att blunda för att de strukturella förändringarna i samhället också påverkar skolan. Det är ett faktum att Sverige  gått mot ökad segregation där de ekonomiska och sociala klyftorna ökat. Detta återspeglas i skolan.

"Klasstillhörighet styr när elever sållas ut" är rubriken på en debattartikel i DNs skriven av fem professorer.
-"Framgångsrika skolsystem förmår kombinera pedagogisk utmaning med goda ämneskunskaper och starka stödstrukturer. De system som enbart koncentrerar sig på stödjande pedagogik uppvisar dåliga resultat och låg förbättring även om man investerar mer i utbildning".

Forskning visar att:
a. behöriga lärare med goda ämneskunskaper är A och O och den enskilt viktigaste faktorn för goda resultat.
b. små grupper skapar lugn och möjligheter att ge utsatta elever extra stöd. 

Verksamheten i skolan är inte stillastående utan utvecklas. Den skolpolitiska debatten måste ta sin utgångspunkt i det som är inte det som var. En objektiv granskning av forskningsresultat är viktig då inte heller vetenskaplig forskning är värderingsfri.  Skolan får inte bli ett politiskt slagfält för att nå taktiska valvinster.  
 
SVT , SR ,DN

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Betsy

Man kan ju använda statistik för sina egna syften, utifrån sin egen människosyn, kunskapssyn och politiska värderingar.Det är ju vad Björklund gör. Han vill ju med sina gammaldags värderingar ha en skola där elever kontrolleras och styrs av negativa förväntningar (betyg, närvaro i betyget m.m.) och lätt mätbar kunskap(=ytlig faktakorvstoppning).

2008-09-21 @ 10:25:19
URL: http://heksann.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett synsätt som förstärks av de sex professorerna.

2008-09-21 @ 12:30:47
Postat av: annarkia

Björklunds skola är en återvändsgrånd.

Professorernas artikel innehåller mycket av intresse. En invändning jag har är att deras tilltro till nationella prov, något alltiallon utreder närmare.

http://www.alltiallon.se/2008/09/21/klasstillhorigheten-styr

2008-09-21 @ 16:21:56
URL: http://annarkia.blogg.se/
Postat av: Kalle

Att trivas i skolan är inte detsamma som att prestera bra.



Titta på internationella jämförelser. På vilket sätt har Sverige där presterat bättre de senaste 10 åren?



Först när ni kan visa upp den statistiken så kan ni börja kritisera FP.



Ingen av er verkar känna till konceptet betygsinflation. Samma kunskap ger högre betyg eftersom man numera har sänkt "förväntningarna" så att fler ska passa in och passera.



Svensk utbildning i ett nötskal som även finns på högskola.

2008-09-22 @ 01:28:50
Postat av: annarkia



a.Andelen grundskoleelever som når målen i alla ämnen var våren 2007 den högsta sedan våren 1999.

b.Andelen MVG har ökat i så gott som alla ämnen de senaste sex åren.

c.Andelen elever som ej når målen har minskat i 2 av 3 ämnen. (SKL 2008)



Målrelaterade betygskriterier styr betygen inte förändrade förväntningar.

2008-09-22 @ 02:12:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback