Främlingsfienliga bloggar på portaler.

(uppdaterad)
Skampålar hör  defininitivt inte hemma i en rättsstat och gynnar inte brottsoffer.

 De senaste veckorna har några nya bloggar dykt upp och placerat sig i topp på några bloggportaler.
Gemensamt för dem är att de  hänger ut människor som begått brott med bild namn och en beskrivning av brottets karaktär.   Även för brott misstänkta hängs ut vilket är ett brott i sig. Vad är syftet? Inte kan det vara att förebygga brott. Forskning i länder där man gör så visar att det inte är fallet,. Brott förebyggs inte utan skadan för de uthängda personerna är större än allmännyttan. Vad är i så fall den dolda agendan?
Den ena bloggen  är trots påståendet om motsatsen starkt främlingsfientlig och öppet invandrafientlig med undertoner av ren rasism.    Rasisistiska påhopp är inte förenliga med svensk lagstiftning. När det gäller att publicera namn och bild på ännu ej dömda personer så är det också ett lagbrott.   Blir inte de bloggportaler som tillåter länkning till dessa bloggar medskyldiga till brott?
Jag instämmer helt i följande två inlägg.
-" Man ska inte göra sig skyldig till något som kan liknas vid medhjälp till brott. Jag förväntar mig att dessa bloggportaler gör på samma sätt som Bloggportalen. Dvs tar bort de aktuella sajterna från listorna." (Svensson)
-"Kanske vi alla ska ta kontakt med Jimmy och be honom ta bort dessa sajter, i annat fall funderar jag på att ta bort min blogg från bloggtoppen i protest." (MinaModerataKarameller)

Intressant?
Fler som bloggat Jinge, Kulturbloggen, Laakso, Anders Löwdin, Trottens betraktelser,Kulturbloggen igen, Jinge igen
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,   


Kommentarer
Postat av: Tobias

Varför taggade du inlägget med "Sverigedemokraterna" förut? Sverigedemokraterna har ingenting med de två aktuella bloggarna att göra. Tydligen upptäckte du ditt misstag.

2008-10-17 @ 01:38:04
Postat av: Anton

Sajterna är ett brott mot PUL

2008-10-17 @ 09:36:47
Postat av: Kriminellt

Postat av:
Jag vill påpeka att vi på Kriminellt - Dömda brottslingar verkligen inte har npgot med invandrarfientlighet att göra. Jag har försökt att ta debatten hos Jinge, men kommentarerna censureras bort. Hos Laakso har jag däremot lyckats bemöta och fått förklara hur det hela ligger till.

Läs gärna länken som bifogats.

MVH

2008-10-17 @ 11:52:38
Postat av: annarkia

@ Kriminellt
Har jag heller inte påstått. Däremot anser jag att även den sajten gör mer skada än nytta.

2008-10-17 @ 11:54:26
Postat av: Roger Svensson

Nu är det inte självklart ett brott i sig att ”hänga ut” dömda och eller ens misstänkta, det har även skett i etablerad media när det gäller personer som är åtalade men ej dömda, t.ex. i fallen Mihajlo Mihajlovic, Juha Valjakkala osv. Huruvida det är ett effektivt sätt att förhindra brott med namnpublicering är ju totalt irrelevant när det gäller frågan om dessa sidors är lagliga eller ej. Att du verkar mer måna om våldsbrottslingars rätt till integritet och rätt att få verka anonymt (tydligen gäller detta speciellt om dessa är av utländsk härkomst) än att oroa dig över deras offers lidande gör ju snarast att man kan undra vilken ”dold agenda” DU har …

Om bloggportaler och andra skall agera smakpolis och enbart tillåta tama, politiskt korrekta skräpbloggar för att några känsliga moralkärringar skall slippa bli upprörda så blir ju dessa tämligen intetsägande.

2008-10-17 @ 12:42:50
Postat av: Bosse Dynamit

De etablerade massmediernas syfte att hänga ut olika typer av kriminella är förmodligen ett sätt att vara populistiska och därmed höja lösnummerförsäljningen.
Det svenska rättsystemet är inte perfekt men det är deras uppgift att bekämpa kriminaliteten. Bloggportaler som medborgargarden gynnar definitivt inga brottsoffer

2008-10-17 @ 14:39:45
Postat av: annarkia

@R Svensson
Att bli kallad moralkärring tar jag gärna i det här fallet. Jag är i gott sällskap. Du har lagt ut samma kommentar på flera bloggar som kritiserat det olagliga och smaklösa hanterandet med att publicera personuppgifter på för brott misstänkta personer.

Jag tar avstånd från rasism i alla former. Några av de "nya" bloggarna är inte enbart uttalat främlingsfientliga utan visar starkt förakt för vissa invandrargrupper. Rasistiska påhopp är olagligt och ett brott mot FN`s deklaration om de mänskliga rättigheterna och vår grundlag.

2008-10-17 @ 23:42:44
Postat av: Roger Svensson

@ annarkia

Tycker man personer som ”Jinge” är gott sällskap så undrar jag vad du anser vara dåligt sällskap? Att offentliggöra namn på misstänkta är INTE i sig ett lagbrott, det görs alltid av domstolar i och med att förundersökningarna är offentliga och även som sagt ibland av etablerade medier. Det är just det ”smaklösa” som yttrandefriheten skall skydda, den är inte till för att tama politiskt korrekta åsikter är de enda som skall få förkomma! Enligt politiskt korrekta personer är ju all kritik av dagens invandringspolitik, eller kritik av en person med utländsk bakgrund, detsamma som ”rasism” så det hysteriska ryandet är knappast något att fästa större vikt vid.

Jag har faktiskt svårt att känna någon sympati med kriminellt slödder och känna mig upprörd över att de inte får verka anonymt, jag känner desto större sympati med deras offer. Så omoralisk är jag …

2008-10-18 @ 11:51:02
Postat av: annarkia

@R Svensson
Jaghar inte sett din kommentar (omnämnd ovan) på Jinges blogg däremot på MinaModerataKaramellers blogg.
Jag är väl ingen politiskt korrekt person då för jag har aldrig påstått att kritik mot svensk invandrinspolitik ad notam behöver vara rasistisk.
Rasism handlar det om när man framhåller att en ras eller en etnisk grupp och därmed kultur är bättre än en annan. Och det är precis det som några av de "nya" sajterna påstår.

2008-10-18 @ 14:29:39
Postat av: Roger Svensson

@ annarkia

Vill du att ”… bloggportaler och andra skall agera smakpolis och enbart tillåta tama, politiskt korrekta skräpbloggar …” eftersom du tog åt dig? Att du för övrigt skall se några kommentarer på ”Jinges” skräpblogg som inte håller med honom kan du nog glömma.

Vilka argument för en mer restriktiv invandringspolitik anser du är tillåtna utan att det är tal om ”rasism”? Tydligen är t.ex. att hävda att västerländsk liberaldemokratisk kultur är bättre än hederskultur från Mellanöstern detsamma som ”rasism” i din värld …

2008-10-18 @ 15:07:55
Postat av: annarkia

@R Svensson
Bloggportaler borde ta sitt ansvar och motarbeta verksamhet som strider mot svensk lag. Det står jag för, ja.
Att essensialisera (typifiera) den andre är att påstå att alla i en kultur är lika. Att påstå att en kultur är bra eller dålig är ett intellektuellt felslut och är grunden för grumliga och fundamentalistiska ideologiska tankegångar.
Att se miljontals helt olika individer som ett enda objekt, en enda kategori används oftast för att glorifiera eller demonisera en kultur.
Vare sig hedersrelaterat våld eller våldshandlingar i "demokratins namn" á la Guatanamobasen kan tillskrivas en hel kulturgrupp.

Du och jag ser på världen med olika glasögon och för min del är den här diskussionen nu ett avslutat kapitel.

2008-10-18 @ 17:13:35
URL: http://annarkia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback