Warner Music Group slår undan sitt ena ben.

Warner Music Group biter sig själv i svansen och slår undan sitt ena ben när de kräver att YouTube ska ta bort alla musikvideor med någon som helst koppling till musikbolaget. Det rör sig om hundratusentals klipp.
De säger nej till den reklam som de får gratis via Youtube. Det är många gånger tack vare att en låt ligger på Youtuibe som lusten att äga CD:n uppstår. 
Musikbranschen har inte förstått att unga som nobbar papperstidningen för Internet också föredrar Internet för att hitta och lyssna in musik. Gamla tiders vinster via CD-försäljning kan inte återerövras genom radering av musik på Youtube och liknande sajter. Musikbolagen måste anpassa sig och lämna nostalgin. Många artister har klarat övergången till det moderna kommunikationssamhället. Ett av många exempel är  Bruce Sprinsteens gratis nedladdning av singeln Working On a Dream under ett halvt dygn  som förmodligen ökade CD-försäljningen mångdubbelt. 

Falkvinge om reglerna på Internet.
Pingat på Intressant.se

Andra bloggar om: , , , , , , ,


Kommentarer
Postat av: Olle

Jag tror det är en medveten strategi. Nu har man lyckats lobba hos politikerna så att det blir lättare att stämma folk än tidigare, detta är förmodligen smidigare än att försoka sälja skivor.



På det här viset kam "klämma ur" 10.000 tals kronor ur var och varannan familj i stället för några futtiga 100-lappar som det blir vid skivförsäljning, man slipper dessutom all marknadsföring, produktions- och distrubutionskostnader.



Genom att se till att alla lagliga alternativ blir så obekväva som möjligt (skivor med DRM, ingen mera youtube mm) så tvingar man över folk till fildelning och liknande och har då möjlighet att stämma (eller hota om stämning) och på så vis tjäna mycket mera pengar.

2008-12-22 @ 17:42:30
Postat av: Stafrin

Snart är det väl STIM-avgifter på fågelsång också. Om du visslar en melodi så kommer snart en STIM-nisse och kräver att du fyller i en blanket.



/JS08

2008-12-22 @ 17:49:08
URL: http://stafrin.bloggsite.se
Postat av: Otyg

"De säger nej till den reklam som de får gratis via Youtube."



De säger nej till den reklam som de får betalt för via Youtube, de företag som har avtal med Youtube får dels en del av annonsintäckterna och dels en liten ersättning för varje gång någon tittar på ett klipp som har koppling till företaget.



Detta gör det hela ännu märkligare, gratis reklam är en sak, att få betalt för reklamen är ganska speciellt.

2008-12-22 @ 21:06:52
URL: http://npcotyg.blogspot.com/
Postat av: Thomas Tvivlaren

@Annarkia: Bra uppmärksammat!



@Olle: Jag tror som du även om jag också är övertygad om att de stora upphovsrättsjättarna fortfarande verkat ha missa den kraft som ligger bakom fildelning. Det är inte delar av samhället ("fildelare") utan själva samhället ("den nya tiden") de slåss mot. Enda sättet att ro hem den segern leder till ett repressivt samhälle utan tidigare skådat slag.



@Stafrin: Klockrent! :) Framöver kommer hyrsnutarna att ägna sig att certifiera fågelbon. "Jasså du ägnar dig åt illegal frödelning? Vet du inte att fåglar bryter mot upphovsrätten och att de sedan Ipred5 förbjudits konkurrera med riktig musik? Till Katlagrottan med dig!"



@Otyg: Visst häpnar man...

2008-12-23 @ 10:31:06
URL: http://www.thomastvivlaren.se
Postat av: Thomas Tvivlaren

Trackback funkade inte så jag gör så här istället:



http://www.thomastvivlaren.se/2008/12/han-hon-hon-dy-del-2-sockerbagaren.html

2008-12-23 @ 23:21:09
URL: http://www.thomastvivlaren.se
Postat av: annarkia

@Thomas Tvivlaren

Jag tänker i alla fall låta mina fågelbon hänga kvar! ;)

2008-12-24 @ 00:22:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback