Vad är kunskap om förintelsen?

  Forum för levande historia drar förhastade slutsatser om lärares "okunskaper" om förintelsen.   
Vilken är den dolda agendan bakom den enkät om förintelsen som Forum för levande historia nyligen genomfört? Påståendet om lärares bristande kunskaper om förintelsen saknar legitimitet. Den slutsatsen  saknar vetenskaplig grund. Man kan fråga sig vilken kunskapssyn Forum för levande historia utgår ifrån när man utifrån detaljfrågor utan sammanhang tror sig mäta kunskap om förintelsen. Att veta vad som hände och hur det gick till är givetvis relevant men man kan inte stanna där. Ska kunskapen användas för att motverka rasism , antisemitism och politiskt förtryck måste man lyfta blicken och leta mönster. Då gäller det att våga ställa de svåra frågorna. Hur kunde det hända? Vilka företeelser i samhället kan ha bidragit? Vad gjorde de som visste? Varför blundade så många? Vad kännetecknar de som inte teg? Vem blev nazist då och vem blir det idag? Frågår som gör det möjligt att se mönster och att lära av historien för att se tecknen i tid . Sammanhang och mönster som kan förklara och skapa förståelse och insikt är den kunskap som är nödvändig om vi ska kunna motverka rasismens rötter.
 
Några som bloggat och diskuterat undersökningens vetenskapliga brister är: SvenssonWitchBitch , Fragment

DN, SVD, SVD2, AB

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Joanna

Forum för levande historia har en viktig uppgift i att informera om bl a förintelsen. Synd att de gör undersökningar som inte håller måttet.

2008-08-22 @ 00:34:03
Postat av: Anna

Agendan kan vara ett sätt att lobba för mer undervisning i historia på gymnasieskolan.

2008-08-22 @ 08:23:25
Postat av: Argbiggan

Den positivistiska kunskapssynen som Forum för levande historia företräder hör inte hemma inom samhällsvetenskaplig forskning.

2008-08-23 @ 19:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback