Utbildningsministern tycks tänja på sanningen igen.

Jan Björklund försvarar sig  i Svenska Dagbladet mot  Sveriges Radios granskning av utbildningsministerns uttalanden om tillståndet i skolan.  SVD2
 Alliansfritt Sverige jämför Jan Björklunds tidigare uttalanden om skolan med det inlägg som publicerats i SVD. Slutsatsen är förödande.

-När Björklund konfronteras med att ha farit med osanning och mer eller mindre medvetet dragit felaktiga slutatser utifrån resultatet så förkastar han sina gamla påståenden, och ersätter dessa med nya, som i sin tur upprätthåller de gamla slutsatserna.

Många exempel med källhänvisningar ges för att bygga under ovanstående påstående. 
SR visar att Björklund i sitt "försvarstal" citerar halva meningar för att fortsätta och dedra de slutsatser som stämmer med hans verklighet.

-"Endast en tredjedel av de yngre eleverna tycker att de alltid eller nästan alltid har arbetsro på lektionerna". Där slutar Björklund, men meningen i Skolverkets rapport fortsätter: "... medan två tredjedelar av de äldre grundskoleleverna anser samma sak". (SVD )

Vad Björklund gör, för att uttrycka det milt, är att tänja på sanningen så att verkligheten ska passa de åtgärder han förespråkat.
Skolan, som ska vara en spjutspets mot framtiden, får inte vara ett exprimentfält utan vetenskaplig grund. En snedvriden debatt gynnar definitivt inte skolans utveckling. Tillsätt en oberoende sakkunnig grupp som granskar Björklunds agerande.

SVD , SVD2 , SVD3
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,  
Intressant.se

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

Skoldebatten. Bäst vore att göra utbildningen lustbetonad. Bred tillämpning av IT-teknologin (som datorspel) skulle med grund i skarp psykologisk kunskap och akivering av hjärnans neurokemiska belöningssystem (dopamin, serotonin) ge en explosiv utveckling av elevernas kunskapsnivå. I stället får vi en slagordsstyrd skendebatt om "flumskola" blah blah blah med förespråkande av hopplöst ineffektiv katederpedagogik av 1400-talsmodell kontra "socialt ansvar" blah blah eller vad fan de nu kör med på vänsterkanten. - Att skolans resultat beror av samhället i övrigt har man förstås heller ingen aaaaning om. Det är politiker, det! Jävla nötter.

2008-08-28 @ 09:19:20
URL: http://luzgannon.blogspot.com/
Postat av: Christina

En levande diskussion om kunskapssyn, metodik och pedagogik är avgörande för om skolan ska kunna utvecklas. Frågor som också diskuteras i arbetslagen ute på skolorna.

/annarkia

2008-08-28 @ 17:09:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback