Skolans ansvar.

Rädsla för att inte räcka till och inte höra till oroar många unga inför skolstarten.   En viktig larmsignal som måste tas på allvar. Skolan borde vara en trygg plats där varje elev ges möjlighet att utvecklas i sin egen takt. En plats dit det är lustfullt att gå. För många ser verkligheten annorlunda ut.
  -Fyra av tio elever i åldrarna 14 till 17 år känner obehag inför skolstarten, uppger Sveriges Televisions Rapport. (SVD)
Det handlar om prestationsångest och rädsla  för utanförskap.  Lycka har blivit liktydigt med att lyckas, att prestera på många olika spelplaner, skolan, idrotten och kamratgänget. Kraven och pressen kan bli för  för tung att bära.   Att känna sig ensam och inte höra till är förödande i synnerhet när man är ung.  Då frågor som vem är jag , duger jag  duggar tätt behövs närheten med jämngamla särskilt väl. Hur ska man kunna prestera om rädslan finns att inte duga?
Nollning kan bli en extra börda för den som redan känner oro inför skolstarten. Bakom den så kallade nollningen ryms kränkningar som vuxenvärlden inte ser och som kan vara starten på en plåga som fortsätter skoltiden ut. På vilken annan arbetsplats tillåts nollning av nya medarebtare? Nolltolerans mot nollning borde vara Sveriges elevråds motto!
Skolan har här ett stort ansvar. Att skapa en rimlig arbetsituation och dessutom våga se och motverka utanförskap är inte bara möjligt. Det är ett måste!.  Det går att förebygga mobbing och skapa en anda av gemenskap där ingen behöver känna sig utanför.   Det går att skapa en rimlig arbetssituation.  Experimentet med klass 9A visar vägen.

Tidigare inlägg: Klass 9A och pygmalioneffekten.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Kommentarer
Postat av: Peter PC Carlsson

Ibland tänker jag att det är märkligt att inte det ges mer utrymme fördet som verkligen är viktigt i våra liv, barnen. Vi strävar och stretar, utsar våra bilar och tror att det skall bli fint med lite mera glans. Så blir det inte.

2008-08-20 @ 21:27:29
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Anita

När hemmet inte räcker till får skolan en omistlig betydelse.

2008-08-20 @ 23:36:55
Postat av: Betsy

När resurserna krymper blir möjligeheterna att se allt som händer bland barnen mindre. På en skola jag känner till är det 30 6-åringar på två fröknar i gruppen. Ska då dessutom personalen på egen hand fördela de otillräckliga resurser som finns i ett arbetslag där samarbetsförmågas saknas och där mobbing av vuxna är förekommande blir kraften som blir över till barnen ännu mindre.

2008-08-21 @ 07:06:02
URL: http://heksann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback